Viernes, 26 de Julio de 2013 09:36
Molts infants i adolescents arriben a nivells acadèmics alts amb dificultats en les àrees de l'escriptura. Això els causa problemes perquè els dificulta la comprensió de textos escrits.
Cal dir, abans de tot, que un lector interessat sol ser un estudiant millor. Per què? Si agafem un diari o una lectura d'entreteniment, els adults amb una lectura mecànica més bona, aconsegueixen comprendre millor el text. Un preescolar de cinc anys acaba el curs llegint unes 15 PPM (paraules per minut), reconeix bé els fonemes i inicia la lectura mecànica.
En arribar al final de 1er. de primària ha de llegir unes 35 PPM i encara no iniciarà la comprensió fins que arribi al primer trimestre de 2on. de primària, amb unes 60 PPM. Amb tot, hi ha diferències, perquè mentre que uns comencen a llegir enllaçant, d'altres ja comencen a entendre el que llegeixen.
Els passos serien: adquisició de la lectura mecànica a 1er. a 35 PPM; lectura comprensiva a 2on a 70-80 PPM; memorització a 3er a 80-90 PPM; a 4art 90-100 PPM i a 5è 100-110 PPM, etapa en què també es consolida l'ortografia arbitrària. Els adults llegim de 125 a 150 PPM en endavant i és imprescindible tenir un mínim de fluïdesa per poder estudiar en el futur amb comprensió l'ajuda a temps fa que millorar la lectura millori la comprensió.
Jueves, 11 de Julio de 2013 14:46
Us imagineu una escola sense aules? On els nens treballen en grups tranquil·lament amb els seus professors en diferents zones? S'organitzen per projectes que els encarreguen i els elaboren al seu ritme com exploradors que utilitzen la seva curiositat natural per descobrir el món. Us imagineu entrar a un gran espai on els nens es mouen lliurement i no han d'estar tot el dia asseguts a una cadira escoltant un adult parlant? Simplement treballen en zones on el professor els explica la tasca i ells la desenvolupen independentment o en grup.
Doncs no és un somni! És "Hellerup Skole" a Copenhaguen.
La sensació a l'entrar-hi és extraordinària, és un viatge al futur. L'escola no és un espai de passadissos i aules tristes, ells són el valor més apreciat i el disseny així ho manifesta amb espais oberts, colors, formes i llum. Els professors i alumnes han hagut d'aprendre a treballar en un espai comú que té unes regles de comportament estrictes on el visitant respecta la cultura que dins es respira i t'acomodes immediatament.
Allí es parla a poc a poc i fluix, el pensament flueix i quan ho visites t'admires de la màgia i l'ambient que han sabut crear.
Jueves, 13 de Junio de 2013 09:39
El passat divendres 7 de Juny la consellera d'Ensenyament Irene Rigau va fer oficial, juntament amb el psiquiatre Luis Rojas Marcos, la guia "El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu".
La guia de detecció i actuació del trastorn del dèficit d'atenció i hiperactivitat en l'àmbit educatiu contempla tres àmbits docents: la gestió de l'aula, el suport personalitzat i la col.laboració amb les famílies. Es descriuen aquells obstacles dels alumnes amb TDAH per al seu desenvolupament harmònic. Alhora, inicia els docents en les eines per tal d'actuar, per desenvolupar les estratègies educatives que redueixin els obstacles i les conseqüències.
Per què és tan important? Fins fa ben poc ha sigut massa freqüent que depenent de si el mestre coneixia o no el trastorn, els alumnes eren o no ajudats, cal dir també que en molts casos els docents tampoc hi tenien prous recursos, i en altres tampoc el consens dels seus companys, i darrere sempre hi era... el patiment d'una família.
Esperem que tot això sigui ben aviat el passat i molt més en un món en què aproximadament, i segons coneixíem al darrer 4th World Congress de TDAH celebrat aquesta setmana a Milà, tindrem el dia mundial pel TDAH.
Jueves, 06 de Junio de 2013 07:38
Avui comença el 4art Congrés Mundial del TDAH (4th World Congress on ADHD) que es celebrarà a Milà (Italia) fins el proper diumenge, 9 Juny 2013.
El nostre centre, present al acte, amb assistència del Dr.Jordi Sasot i de la Rosa Mª Ibáñez, podeu consultar el programa a la web adhd-congress.org
Lunes, 03 de Junio de 2013 07:28
A vegades perdem el control de la situació i podem actuar guiats per la desinformació, l'estrès o cansament quan intentem corregir els nostres fills. Per aquest motiu, per una bona relació és molt saludable que revisem com reaccionar. Utilitzar un llenguatge que promogui el canvi és constructiu. Frases tals com "mai fas cas", "sempre et portes malament", "ets un desastre" generen un ambient conflictiu. En el càstig no s'ha de dir "no facis això", es millor indicar "podries haver fet això..." i donar opcions múltiples i més d'una si cap, perquè no es repeteixi la conducta. El càstig amb petits ha de ser breu, concís, immediat, causa-conseqüència i es recomana "minut x any"; és suficient en nens petits menors de 6 anys i s'ha de complir sobretot. Elogiar-lo quan aconsegueix aprendre una bona conducta i donar-li estratègies complementa el correcte equilibri i ajuda al seu desenvolupament restablint l'autoestima. Un càstig no serveix per res, si no queda clar com des deu actuar en la pròxima ocasió on succeeixi el mateix. Tancar la situació que genera el conflicte és aconseguir que reflexioni sobre el que li volem dir.