divendres, 11 de gener de 2013 08:53
Escriure amb la mà dreta o esquerra és un factor genètic hereditari, tot i que pot estar determinat per factors ambientals i educatius. Encara que ser esquerrà pot complicar molt ocasionalment certs aprenentatges, no està demostrat que la prevalença de dificultats escolars sigui diferent entre dretans i esquerrans.
Si la dominància de la mà, cama, ull, oïda no recau en el mateix costat es parla de lateralitat creuada. Aquest fet, però, no té perquè comportar una patologia ni problemes d'aprenentatge, és a dir, que la presència d'una lateralitat creuada homogènia és un fet evolutiu sempre normal. És important que l'establiment de l'organització de la dominància lateral es tingui clarament definida als 5 anys. Si no es defineix i s'observa una lateralitat no homogènia, és senyal que el desenvolupament no és prou madur i pot tenir, en alguns casos, conseqüències, per exemple, en l'aprenentatge de la lectoescriptura.
Cal també tenir present que un retard en l'organització de la lateralitat mai el trobarem aïllat, sinó habitualment associat a altres trastorns com, per exemple, amb dificultats d'atenció o altres dificultats en la maduresa neuropsicològica o psicomotriu.
dijous, 10 de gener de 2013 00:00
En el curs de l’aprenentatge dels nens no tan sols s’ha de tenir en compte les seves capacitats genètiques o aptituds inherents, sinó també hi juguen un paper important l’escola amb el professorat i l’estimulació de un adient ambient familiar que propici una favorable evolució acadèmica.
Molts nens o nenes comenten que s’avorreixen o que no es senten agust a l’escola, i això pot ser degut a diversos factors, entre altres a la forma de reforçar i recompensar, als càstigs, el nombre d’alumnes per classe i les relacions entre aquests, les condicions materials, la experiència i coneixement del professorat, el fet de saber i saber transmetre els coneixements, les avaluacions o la simple desmotivació davant el temari assignat. Tots aquests factors i altres, hauran de ser treballats, de manera que el fet d’aprendre no es torni en quelcom avorrit i rutinari, sinó en trobar el seu sentit i satisfacció, i per aquesta raó el treball del professorat es fonamental, per a motivar, cridar l’atenció de l’alumnat, i saber transmetre els coneixements de forma correcta i comprensible.
Per altra banda, el treball e influència de l’ambient familiar es bàsic. Aquest treball s’ha de realitzar des de petits, i s’han de inculcar bons hàbits d’estudi des d’un principi. Alguns del estils educatius negatius que més es troben en la pràctica clínica, són: la sobreprotecció, el permissivisme, el perfeccionisme, l’abandó o rebuig i l’actitud educativa incongruent.
Per últim, també resulta molt important les condicions materials i ambientals que afavoreixen la hora d’estudi, com seria un espai tranquil, sense sorolls ni estímuls que favoritzin la distracció, un espai de treball correcte amb material adient i una bona il·luminació, entre d'altres.
divendres, 4 de gener de 2013 14:34
La disminució del rendiment, el fracàs o l'abandonament escolar poden ser manifestacions d'un possible trastorn en l'estat d'ànim. Encara que també un baix rendiment causat per altres factors pot desencadenar un trastorn de l'estat de l'ànim.
El descens del rendiment acadèmic el podem identificar com a signe d'alarma quan un adolescent, que prèviament tenia un adequat rendiment, experimenta una davallada de notes, és incapaç de completar els treballs, pot emprar molt de temps fent les tasques i manifesta una falta de concentració, de motivació i desinterès escolar, tanmateix és freqüent observar apatia i tristesa. És important avaluar l'adolescent per esbrinar les causes exactes del baix rendiment, que poden ser de diversa naturalesa, i així poder fer l'abordatge més adequat.
Si la causa del baix rendiment és un baix estat anímic s'haurà d'ajudar l'adolescent a afrontar les causes que generen els seus problemes afectius alhora que es reforçaran i rehabituaran les habilitats acadèmiques. Si, en canvi, el baix estat anímic és conseqüència del baix rendiment, caldrà conèixer i tractar la seva causa, fer reforç en el rendiment i alhora treballar l'autoestima global i acadèmica.
dilluns, 24 de desembre de 2012 06:38
divendres, 14 de desembre de 2012 15:12
L'interès dels pares a conèixer el que és normal o no d'aquestes conductes i possible addicció a videojocs, jocs de rol on line o Whatsapp, ha donat un nou camp d'estudi, el de l'addicció a les tecnologies de la informació i comunicació, anomenat TIC. Durant els darrers quinze anys, els millors estudis coincideixen en l'augment de les alteracions de la son. Més d'un 5% l'utilitzaven més d'una hora al dia, es va registrar una connexió de més de vint hores setmanals en un 3'7%. Mentre que un 17% reconeixia que Internet interferia en la seva vida quotidiana, un 11% descuidava altres obligacions. També es va associar a una major dificultat per mantenir relacions socials duradores.. L'èxit dels videojocs fa interessant per part dels pares observar si es fa un bon ús com a diversió, o estem ja dins de l'anomenat en altres països, fear of missing out (fomo) o preocupació per perdre's un Whatsapp, aquella trucada o por a quedar-se fora dels circuits de la informació.
La nostra proposta, comprovar si és "ús patològic".Si tot va bé tots a jugar, si no potser parlant-ne o tractar. Com tot, el joc també s'educa!