Aprendre a llegir bé

dilluns, 25 de març de 2013 00:00

4053097146 9a06e2ff0e zLlegint un article on s'entrevista Carme Riera, elegida per ocupar la butaca de la Reial Acadèmia de la Llengua Espanyola, descobreixo que una de les meves escriptores preferides, recordem Te deix amor la mar com a penyora, on recorda indrets de la seva Mallorca natal, amb la seva sensibilitat m'atrapa i em situa en dues línies en l'espai que descriu. Però el més sorprenent és quan sense cap tipus de complex es trasllada a la seva primera infància com en un Temps d'innocència. En especial quan arriba a un punt on explica: "El meu retard en lectura va ser un trauma familiar, vaig aprendre tardíssim, amb set anys els van dir als meus pares que jo era retardada perquè els altres nens llegien i jo no". Aquesta professora de la UAB, llegint un dia la Sonatina de Rubén Darío li va semblar un conte meravellós, "La princesa está triste, ¿que tendrá la princesa?". I se li va inocular el virus de la lectura, no sabia però volia llegir.

La intensitat amb que es viuen les primeres experiències no es pot comparar amb el que passa després de la infància i té aquest poder màgic on la imaginació ho transforma tot. I és que una lectura no hauria d'espatllar la infància a ningú.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1356
22 Març 2013
 

Cal conèixer el TANV

divendres, 8 de març de 2013 09:30

trastorno escolar bullying en el colegioDins dels trastorns de l'aprenentatge cal conèixer un trastorn poc conegut, el trastorn de l'aprenentatge no-verbal (TANV), aquests nens en els primers cursos de primària presenten un conjunt d'alteracions responsables d'un baix rendiment escolar:

 

 

1.- Tenen dificultats en la integració visioespaial: dificultats per reconèixer lletres i números i poca memòria visual. Habitualment poden mostrar gran atenció pels petits detalls, obviant el conjunt global.

2.- Solen presentar un cert retard en l'adquisició de les habilitats psicomotrius.

3.- Presenten dificultats en les habilitats organitzatives: poden presentar dificultats a l'hora de generar hipòtesis, planificar, organitzar i generalitzar solucions.

4.- Són nens que es desorienten amb facilitat i presenten dificultats per entendre els conceptes de temps.

5.- Presenten dificultats en l'ús i la comprensió de la comunicació no-verbal (com les expressions facials) i dels aspectes pragmàtics del llenguatge (ironies, doble sentit, etc.) volen però no saben com interactuar.

6.- Mostren dificultats en la comprensió de les emocions.

7.- Són nens que també tenen dificultats per adaptar-se als canvis en la seva rutina diària.

 

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1354
08 Març 2013
 

Alteracions lleus de la comunicació e interacció social -En l'etapa escolar-

dijous, 7 de març de 2013 12:52

timidesa infantilEls nens que presenten alteracions lleus de la comunicació e interacció social els hi costa fer amics i relacionar-se amb els demés per un factor de timidesa i/o inhibició en situacions de relació social.

Normalment, són nens amb un caràcter ansiós que si no controlen, empitjora el procés. Les senyals d'alarma més habituals són:

  • Por a parlar amb altres persones.
  • Preferir estar sol.
  • Parlar poc i/o parlar amb un to fluixet.
  • Tenir un contacte ocular pobre o limitat.
  • Tenir pocs amics.
  • Preferir els grups reduïts.
  • Tenir dificultats per dir el que pensa i/o expressar les emocions, per por, inseguretat o vergonya.
   

Cafè col.loqui amb el Dr.Jordi Sasot

dilluns, 4 de març de 2013 09:34

Cafè col.loqui amb el Dr. Jordi Sasot

dissabte 9 de Març de 2013

de 16h a 18h

TDAH: Què és el tractament multimodal?

Lloc: Parc Sanitari Pere Virgili

Edifici Montseny "Sala Geron"

c/Esteve Terrades 30 - Barcelona -

Cliqueu per a inscripció

logo tdah

 

Trastorns de la lectura, escriptura, ortografia i càlcul - En l'etapa escolar-

dijous, 21 de febrer de 2013 15:08

trastorno escolar psicologo barcelonaEls problemes lectoescriptors, així com les dificultats en el càlcul són freqüents en la etapa escolar.

El trastorn de la lectura, es caracteritza per la presència de dificultats en la capacitat de reconèixer e interelacionar els fonemes ( sons de les lletres ) i els grafemes ( formes escrites de les lletres), això pot condicionar des de dificultats serioses a nivell comprensiu en el aprenentatge lector ( dislèxia ), fins a dificultats menors de caràcter lectomecànic ( lectura lenta e insegura amb freqüents errades ). Així mateix, per a que es consideri problemàtica, la capacitat lectora s'ha de trobar substancialment per sota lo esperat donada la edat cronològica del nen, el seu coeficient d'intel·ligència així com el grau de escolaritat propi a la seva edat evolutiva. Les dificultats lectores sempre interfereixen significativament el rendiment acadèmic i en totes les activitats en les que s'exigeix aquesta habilitat.

Els trastorns d'expressió escrita son aquells en els que la grafomotricitat, es troba en un nivell maduratiu per sota del que cabria esperar per a edat, coeficient d'intel·ligència i escolaritat adequada. Generalment, s'observa amb combinació de dificultats en la capacitat del nen per comprendre els textos escrits, i es manifesta per errors gramaticals, de puntuació, en la elaboració de frases, organització pobre del contingut, múltiples errades ortogràfiques i disgrafia.

Dins de les dificultats ortogràfiques cal diferenciar entre disortografia natural ( ruta fonològica: dificultats en l’associació entre fonema i grafema, addicció, omissió e inversió de fonemes, o alteració de l’ordre ), i la disortografia arbitrària (ruta lèxica: com substitució de grafemes que sonen igual o faltes per regles ortogràfiques ).

Per últim, referent als dèficits en l'àrea del càlcul ( discàlculia ), ens trobem nens amb dificultats a l'hora de resoldre problemes aritmètics o matemàtics, dificultats amb el maneig de les regles matemàtiques, així com de les diferents operatives, són nens en que també podem observar dificultats de seriació o de ordenació numèrica. Aquestes dificultats també es solen fer palpables junt amb problemes de raonament lògic, que interfereixen en el procés tant a nivell maduratiu com deductiu, lo que dificulta l'establiment de relacions causals entre diversos fets o idees.

   

Pàgina 16 de 22

<< Inici < Anterior 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Següent > Final >>

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el dimarts 21 novembre 2023, 11:59