Si ens ajuden, estudiem

divendres, 28 de febrer de 2014 10:38

problemes adolescenciaAl matí parlava amb una mare que no sabia què fer amb la seva filla de 16 anys.

S'havia enamorat i a més tenia una "mala època". Tot plegat havia produït una desmotivació absoluta cap als estudis amb la corresponent indolència i passivitat adolescent cap al tema. "Volia deixar d'estudiar"... "Què fem amb una adolescent de 16 anys tot el dia desocupada i sense fer res?".

Discussions des de primera hora, mal humor, apatia. Com més indolència de l'adolescent, més pressió, angoixa i frustració de la pròpia mare, va implícit en la situació.

A la tarda, parlava amb una directora d'escola que aplica la tècnica de fer cinc avaluacions i ajustar el currículum escolar a aquests adolescents que estan a punt d'abandonar, que qualsevol revés vital (separacions, problemes econòmics o laborals dels pares, temes de salut) fan que es trenqui el seu equilibri a l'hora d'afrontar i madurar.

És iatrogènia aplicar el ritme acadèmic normal a algú que s'ha deprimit? Per fi adaptem la situació a les necessitats dels alumnes. I és que les crisis han d'ajudar a madurar i no haurien de ser un motiu per perdre's a l'adolescència.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1404
28 de Febrer de 2014

 

Obsessions: nens i adolescents

divendres, 14 de febrer de 2014 09:17

obsesiones infantiles trastorno compulsivoAl llarg de l'etapa escolar els nens o adolescents es poden mostrar preocupats per diferents motius (els exàmens, la relació amb els amics, la imatge personal...).

És a dir, poden presentar-se ideacions o preocupacions mínimament obsessives de caràcter benigne i que no requereixen cap mena d'intervenció.

Les obsessions tenen un valor clínic quan es tradueixen en pensaments repetitius de caràcter impulsiu, recurrents, persistents i excessius que no es poden controlar, causant una elevada ansietat i alteració del benestar personal.

Molts cops aquestes obsessions s'acompanyen d'actes repetitius o compulsius (per exemple, ordenar repetidament i de forma excessivament perfeccionista i simètrica uns determinats objectes, rentar-se contínuament les mans encara que estiguin prou netes, realitzar una acció un número determinat de vegades, etc.).

Aquestes obsessions (pensaments) i compulsions (actes) que interrompen significativament les activitats quotidianes i alteren el propi benestar, poden constituir un Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC), trastorn ja de rellevància no específicament emocional i que requereix d'intervenció mèdica i psicològica especialitzada.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1402
14 de Febrer del 2014

 

Bessons a l'escola: junts?

divendres, 31 de gener de 2014 08:43

gemelos escuelaÉs comú que quan els germans bessons s'incorporen a l'escola es plantegi la seva separació en classes diferents. Hi ha raons estudiades o és més una manera de fer que no té justificació científica?

Estudis practicats a l'Institute of Psychiatry King's College de Londres amb nens bessons entre 5 i 7 anys, comparant un grup de bessons separats amb un altre que no, confirmen que la separació no sempre és l'adequat, concloent que amb els bessons separats es troben més problemes, com ansietat i retraïment, rebel·lia i dificultats en l'aprenentatge lector. Problemes que van millorar en un any amb els bessons no idèntics i en dos amb els idèntics. Podríem citar més estudis amb aquestes conclusions com el de Nancy Segal a Los Angeles, però l'important és saber que no hi ha evidència en la literatura científica que justifiqui la seva separació física.

En conclusió, la separació pot estar justificada amb l'inici escolar en casos concrets, com diferències neuromaduratives significatives, dependències excessives o alteracions comportamentals, però no ha de ser una norma comuna en els més petits i preescolars, i sobretot, ha de ser una decisió col·legiada entre pares i escola.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1400
31 de Gener del 2014

   

Com millorar les notes escolars?

dijous, 16 de gener de 2014 15:43

notas escolaresQuan veus que el teu fill abandona i et diu: "Jo no serveixo per estudiar, em cansa", una de les primeres actuacions que hem de fer és valorar si el problema és de rendiment i té relació amb les seves capacitats, o bé si en realitat és més emocional i té a veure amb la seva actitud.

Segons T.Brown, les funcions executives bàsiques tenen a veure amb:

1.- Activació: inici i organització del treball

2.- Focalitzar: alguns nens i adolescents quan canvien de tasca ja abandonen.

3.- Esforç: mantenir un esforç i ritme de treball més o menys continu i estable.

4.- Emoció: poder modular les emocions i estat d'ànim, així com l'impulsivitat, també tolerar la frustració si hi ha una certa dificultat.

5.- Memòria: utilitzar la memòria evitant actes fallits o quedar-se out-site.

6.- Acció: autoregular i distribuir en petites parts les activitats.

Després d'unes sessions d'ajuda i en visita de seguiment comentem amb uns pares com per fi el seu fill ha entès que li passava.

Segueix essent el mateix, però la seva actitud ha millorat molt en positiu.

Només cal veure el seu somriure!

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1398
17 de Gener de 2014
 

Parlem de bessons

dijous, 16 de gener de 2014 14:14

És convenient separar els bessons en classes diferents a l'escola? Com és la vida dels bessons? Com és el vincle que els uneix? En parlen amb dues parelles de bessons en el programa de TV3 'Divendres' amb el psiquiatra pediàtric Dr.Jordi Sasot

   

Pàgina 10 de 20

<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el diumenge 12 novembre 2017, 21:45