TDAH novetats mèdiques

divendres, 19 de setembre de 2014 10:17

medicacion tdahRecentment s'ha comercialitzat un nou medicament que és actualment el que té un efecte més alt en el TDAH i que sobretot omple el buit existent per a aquells pacients TDAH amb baixa o nul.la resposta als actuals medicaments.

Aquests són nens i adolescents que no és que no millorin perquè la medicació no els serveix, sinó que formen part d'aquest petit percentatge de pacients en què la resposta clínica no és l'adequada. Aquesta novetat és una molècula profàrmac, és a dir, no administrem directament la medicació sinó un preparat previ no actiu. Elvanse (LDX) és el primer profàrmac psicoestimulant de llarga durada per al tractament del TDAH. El profàrmac és un compost inactiu que, després de patir una reacció enzimàtica en passar al torrent sanguini, de forma majoritària en el propi eritròcit, es converteix en una molècula farmacològicament activa, sent aquesta última la responsable de l'efecte terapèutic.

Entre els seus importants avantatges destaca el fet que gràcies al seu nou sistema d'absorció, l'organisme només desdobla la quantitat de profàrmac que necessita, és impossible la pràctica d'abús, sent els seus efectes secundaris equivalents als actuals fàrmacs.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1432
18 de Setembre del 2014

 

 

Colònies d'estiu

divendres, 4 de juliol de 2014 09:10

summer campJames Hudziak, professor al Thomas Achenbach Chair in Devolopmental Psychopathology (Universitat de Vermont, EUA), està estudiant el genoma humà i com l'herència no tan sols ve fitxada pers gens sinó també per l'ambient. L'epigenètica valora que els gens s'expressen depenent de la metilinització de l'ADN, de les histones o de la forma de la cromatina. Però, sobretot, per altres fenòmens que no coneixem, com l'estil de vida saludable. Així, l'ansietat és un trastorn emocional, alguna cosa que passa a fora em posa en marxa el gen predeterminat. Aquests estudis s'adrecen a la idea que el genoma està viu i es transmet de generació en generació. Per exemple, si una família pateix una mala alimentació la següent por presentar problemes metabòlics, com ens demostren els investigadors al "HEP: Human Epigenome Project". Aquí López Otin, un dels pròxims candidats a Premi Nobel per la seva investigació sobre "el desenvolupament al llarg del cicle vital dels gens", diu que el que donem amb l'estil de vida al cervell fa que aquests gens s'encenguin o es quedin apagats. James Hudziak aposta per l'epigenètica, per l'esport, la música, la natura, com fa ell a Vermont al seu "summer camp", o casa de colònies d'estiu, per educar nens i adolescents en aquesta línia: "Yes, we can".

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1422
4 de Juliol de 2014
 

Estudiar en PDF

dijous, 19 de juny de 2014 13:45

estudiar en pdfAquesta setmana visitava una família que per motius laborals han estat vivint als EUA. El seu fill nascut allà presentava un ADD, Attention Deficit Disorder, el que s'anomena un TDA aquí. Era evident que li recomanaven continuïtat en el tractament terapèutic i en la reeducació de les seves dificultats en especial en lectoescriptura i atencionals com figurava a l'informe. El sorprenent va ser quan va explicar amb tota naturalitat que estudiava, no en format llibre imprès sinó en PDF, amb uns auriculars i ordinador podria llegir el text a l'hora que l'escoltava. Això facilitava una millor comprensió oral i escrita, ja que l'arribada de la informació venia per doble via, coincidint l'atenció visual i l'atenció auditiva. Explicaven que això augmentava de forma molt satisfactòria el seu rendiment i motivació. A la pregunta d'on adreçar-se per aconseguir un material similar es van sorprendre que aquí no fos tan freqüent trobar-ho. El handicap és com a reflexió, si en altres països és possible i si els nostres estudiants a les facultats ja estudien la majoria amb el sistema digital. No puc per menys pensar en ell i com el canvi de vida li ha ocasionat un problema.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1420
20 de Juny de 2014
   

No vull anar de colònies

dijous, 5 de juny de 2014 15:09

colonies escolars estiuL'ansietat per separar-se dels pares és adaptativa en l'etapa entre els 6 i 24/36 mesos, en la qual l'infant se sent insegur en allunyar-se dels pares. A partir del moment en què el nen comença a parlar i socialitzar-se l'ansietat disminueix.

Hi ha un procés clínic anomenat ansietat de separació en el qual el nen té por d'afrontar la separació dels seus pares. Encara que això pot tenir una relativa importància en l'etapa preescolar, ja no és així dins l'etapa d'educació primària.

Perquè un nen/a presenti aquest tipus d'alteració emocional s'han de donar tres d'aquestes situacions i han de perdurar més d'un mes:

  • Excessiu malestar quan sols pensa en la separació
  • Gran preocupació per perdre les seves figures parentals i pensar que puguin prendre mal.
  • Gran preocupació perquè pugui haver-hi un esdeveniment important que els separi.
  • Resistència a anar a l'escola i/o colònies escolars.
  • Resistència a anar-se'n a dormir sense les figures parentals.
  • Queixes somàtiques en separar-se dels seus pares.

Cal valorar aquests aspectes per diferenciar actituds fruit de la sobreprotecció, de senyals d'alarma psicopatològica que requereixen d'intervencions no sols educatives.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1418
6 de Juny del 2014

 

App pediàtrica - Psico Guia

divendres, 23 de maig de 2014 08:54

Psico-Guia-iPhone-300Poder tractar un problema psicològic quan comença a donar senyals d'alarma en un moment inicial ens permet, en la majoria dels casos, aconseguir una precoç i millor resposta terapèutica. Prevenir, és a dir, anticipar-se, és bàsic en salut mental infantil i adolescent.

Què és un senyal d'alarma? Entenem per senyal d'alarma en salut mental infantojuvenil aquell signe, símptoma o conjunt de manifestacions que si apareixen a una determinada edat ens han de fer pensar immediatament en un possible trastorn psicològic.

Una de les principals raons per les quals els nens o adolescents no són diagnosticats puntualment quan pateixen un trastorn psicològic és perquè els pares tendeixen a confondre "els primers senyals d'alarma de problemes psicològics amb problemes de maduresa benigna del comportament" i consideren que certs comportaments són normals, sense ser-ho, durant les etapes inicials del seu desenvolupament.

A aquest nivell aconsellem utilitzar l'app per a mòbil "Psico Guia", instrument creat a la nostra unitat i que reuneix els principals senyals d'alarma en salut mental infantojuvenil durant la primera infància, etapa escolar i adolescència.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1416
23 de Maig del 2014

   

Pàgina 8 de 20

<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el diumenge 12 novembre 2017, 21:45