Addicció a internet

divendres, 20 de març de 2015 09:00

nens adictes internet mobilEs tracta d'un ús excessiu, sense control i que es pot tornar fàcilment patològic, de la connexió a Internet.

En aquest sentit els següents punts són senyals d'alarma:

  • Aparca la seva vida social i familiar.
  • Es mostra irritable quan se li nega l'accés a Internet.
  • S'angoixa o està inquiet quan no es connecta a Internet.
  • Pensa a connectar-se a Internet mentre fa altres activitats.
  • Menteix sobre quant de temps està connectat.
  • Dorm menys perquè segueix connectat d'amagat a Internet fins a altes hores de la nit.
  • Abandona les seves obligacions i deixa de banda les seves aficions
  • Baixa el seu rendiment escolar

Com es pot prevenir aquesta addicció? Seguint una sèrie de pautes: desconnectar Internet durant la nit; quan estem amb més gent, ja siguin amics o familiars, prescindir del mòbil; potenciar un contacte familiar i social adient; demanar col·laboració a l'escola programant els controls dels temps d'entrada a la xarxa per estudis i/o deures des de casa. En definitiva, aprendre a fer un bon ús d'Internet. El problema no rau en la tecnologia sinó en l'ús que en fem, és a dir... per exemple... per què el 60% dels nens tenen mòbil abans del 12 anys?

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1458
19 de Març del 2015

 

Nens tirans

divendres, 6 de març de 2015 09:21

nios tiranosAvui dia hi ha dos grans aspectes que creen problemes educatius: la manca de temps educatiu i el desconeixement del rol de pares.

No sempre passa però quan hi ha poc temps per educar i conviure amb els fills, la qualitat de la capacitat d'observació i comunicació disminueix en forma alarmant. El desconeixement del propi fill facilita els dubtes i la por d'equivocar-se i, per què no, genera un sentiment de culpa que fàcilment condueix a la sobreprotecció.

Dins la pràctica educativa hi ha pares que per falta de temps necessiten fills "perfectes", no accepten els problemes del "dia a dia" i deleguen solucions.

Altres pares desconeixen el seu rol, ara bé, voluntàriament, no em refereixo només a pares sense criteri educatiu fruit d'una interminable adolescència, sinó a pares, aparentment adults que dimiteixen davant les seves responsabilitats. Amb aquestes perspectives, molts d'aquests nens i adolescents creixen sense el desenvolupament d'una adequada capacitat de frustració. La disciplina no és la seva companya de viatge, les normes i fins i tot el respecte tampoc.

I van tiranitzant seu entorn, amb la necessitat que genera un deute pendent, el de la seva formació.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1456
5 de Març del 2015

 

Educar les emocions infantil

divendres, 20 de febrer de 2015 08:54

motivacion infantil psicologo barcelonaHem de començar a motivar des de la infància, no oblidem que en els seus orígens l'home era telepàtic i bastant més tard és quan fa aparició el llenguatge expressiu. Conèixer les pròpies emocions és detectar el que sentim i verbalitzar-ho a través del llenguatge de les paraules. Si no, aquestes emocions les reprimim i es formen el que anomenem reaccions psicosomàtiques. Aprendre a controlar les emocions tampoc és tan fàcil, hi ha adults que no acaben d'aprendre i repeteixen models de relació, conductes adquirides i dependències emocionals, tornant una i una altra vegada al bucle de la repetició.
Cada nen i adolescent pot aprendre actituds que l'ensenyin en forma d'estratègies a gestionar aquestes emocions en moments que l'envaeixin. L'automotivació ajuda a controlar l'impulsivitat quan el nostre fill vol aprendre a anar en bici, a nedar, a llegir o a sumar, o té por d'anar de colònies, sobretot quan veu que amb la pràctica i esforç ho ha aconseguit. L'empatia arriba quan és hora de pensar en els altres, alguns nens són més egocèntrics i és el moment llavors d'educar la sociabilitat.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1454
20 de Febrer de 2015

   

Assetjament escolar

divendres, 6 de febrer de 2015 11:21

assetjament escolar stop bullyingUn dels problemes que més ansietat genera a l'escola és el bullying social. Com més grans són les diferències culturals a les escoles, més bullying apareix. La franja d'edat més freqüent és entre 13 i 15 anys. Un gran nombre d'adolescents al món el pateix i en països més desenvolupats el percentatge va en augment. Apareixen en paral·lel les dificultats per dormir, els malsons i la por, causant ansietat, depressió i baixa autoestima en la majoria de situacions.

Una associació anomenada No Bully, fundada a San Francisco, treballa en aquest problema. Solem dir que la solució passa per enfrontar-se al problema o bé ignorar-lo, però no és així moltes vegades perquè això posa tota la responsabilitat en la víctima i no es tracta l'assetjador, que en la majoria d'ocasions sol tenir un altre problema associat i el projecta en els altres.

La societat ha d'actuar i no es pot ignorar quan apareix, s'han de trobar les vies de resolució per reduir la tensió, ja que en un futur la vulnerabilitat social va en augment i pot afectar la sociabilitat en la vida adulta i són persones més insegures, com expliquen més tard.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1452
5 de Febrer de 2015

 

Què es la dislèxia

divendres, 23 de gener de 2015 09:34

Que es la dislexia

que es la dislexiaLa dislèxia és una dificultat que comença a ser identificada a finals del segle XIX com un obstacle en el progrés escolar, una repercussió sobre els aprenentatges i un baix rendiment acadèmic en general. Actualment els estudis el 2014 de Sally Shaywitz del Departament of Pediatrics, Yale University Schoolf of Medecine, New Hanven, Connecticut, una investigadora de les que més publica al món sobre el tema, Connecticut Longitudinal Sudy, ens informa que la dislèxia es resol de forma satisfactòria si es tracta degudament i sobretot a temps amb tècniques d'intervenció adients al problema. Les dades obtingudes en la població americana de parla anglesa diuen que un 27% d'estudiants que es troben en la high school tenen dificultat per comprendre bé el que llegeixen, essent el 36% de primària i destacant també que un 17% han llegit bé més tard del temps esperant per la seva edat. Tenint en compte que la lectura és imprescindible per estudiar i expressar-se per escrit, ja es faci amb llibre o ordinador, detectar aquestes dificultats lectoescriptores en edats primerenques és un factor preventiu fonamental.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1450
23 de Gener de 2015
   

Pàgina 7 de 22

<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el dimecres 07 novembre 2018, 08:57