Més enllà de les bones notes

dijous, 16 d'abril de 2015 10:15

estudiar per demaUn expedient acadèmic brillant no és garantia d'una carrera professional fulgurant. Cada vegada es valoren més també habilitats que no s'inclouen en els llibres de text. Són les competències transversals i socials que donen un valor afegit, les anomenades "softskills", com es coneixen als EUA. Seran aquelles diferències entre que un professional bo acabi sent millor o excel·lent.

L'últim informe McKinsey centrat a analitzar 8.000 joves, educadors i organitzacions destaca que és una de les principals barreres a l'hora d'evolucionar i madurar, és que facin el que facin, deuen posar força, il·lusió i ganes en cada projecte, però com educar aquestes ganes, tenacitat i força mental per superar moments d'inestabilitat i per adaptar-se als canvis.

Valentin Fuster de Mount Sinai advoca per combinar motivació i maduresa personal, recomana saber establir prioritats. Motivació, passió per les coses porten a la creativitat, que val a dir no flueix per art de màgia i com a millor notícia tenim que es pot entrenar. Idiomes, recursos digitals, capacitat comunicativa, actitud, treball en equip, creativitat i perseverança estarien dintre de les bàsiques.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1462
16 d'Abril de 2015

 

Nens superdotats

divendres, 10 d'abril de 2015 07:37

nios superdotados nens superdotatsEl primer psicòleg que va utilitzar el terme "superdotat" va ser Lewis Terman, en l'avaluació de la intel·ligència general.

Més endavant va anar agafant rellevància el concepte de quoficient intel·lectual per considerar superdotat el subjecte que obtenia una puntuació igual o superior a un valor de 130.

Les altes capacitats es mesuren mitjançant proves com normalment les escales Wechsler. WPPSI, MISC IV, WAIS. Però a banda d'aquesta valoració hi ha les característiques personals.

Tots aquests nens solen ser desperts, curiosos, analítics. Ja de nadons apareixen diferències en la maduració que es van manifestant en el seu desenvolupament inicial.

S'anticipen al caminar, en el llenguatge, alguns d'ells poden ser lectors precoços. Poden mostrar curiositat i interessos sobre la natura, l'Univers, o altres buscant activament informació.

En l'aspecte emocional apareix el que s'anomena "disincronia evolutiva" entre la capacitat intel·lectual que evoluciona ràpidament i la part afectiva i emocional que segueix una evolució normal per la seva edat.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1460
2 d'Abril de 2015

 

Addicció a internet

divendres, 20 de març de 2015 09:00

nens adictes internet mobilEs tracta d'un ús excessiu, sense control i que es pot tornar fàcilment patològic, de la connexió a Internet.

En aquest sentit els següents punts són senyals d'alarma:

  • Aparca la seva vida social i familiar.
  • Es mostra irritable quan se li nega l'accés a Internet.
  • S'angoixa o està inquiet quan no es connecta a Internet.
  • Pensa a connectar-se a Internet mentre fa altres activitats.
  • Menteix sobre quant de temps està connectat.
  • Dorm menys perquè segueix connectat d'amagat a Internet fins a altes hores de la nit.
  • Abandona les seves obligacions i deixa de banda les seves aficions
  • Baixa el seu rendiment escolar

Com es pot prevenir aquesta addicció? Seguint una sèrie de pautes: desconnectar Internet durant la nit; quan estem amb més gent, ja siguin amics o familiars, prescindir del mòbil; potenciar un contacte familiar i social adient; demanar col·laboració a l'escola programant els controls dels temps d'entrada a la xarxa per estudis i/o deures des de casa. En definitiva, aprendre a fer un bon ús d'Internet. El problema no rau en la tecnologia sinó en l'ús que en fem, és a dir... per exemple... per què el 60% dels nens tenen mòbil abans del 12 anys?

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1458
19 de Març del 2015

   

Nens tirans

divendres, 6 de març de 2015 09:21

nios tiranosAvui dia hi ha dos grans aspectes que creen problemes educatius: la manca de temps educatiu i el desconeixement del rol de pares.

No sempre passa però quan hi ha poc temps per educar i conviure amb els fills, la qualitat de la capacitat d'observació i comunicació disminueix en forma alarmant. El desconeixement del propi fill facilita els dubtes i la por d'equivocar-se i, per què no, genera un sentiment de culpa que fàcilment condueix a la sobreprotecció.

Dins la pràctica educativa hi ha pares que per falta de temps necessiten fills "perfectes", no accepten els problemes del "dia a dia" i deleguen solucions.

Altres pares desconeixen el seu rol, ara bé, voluntàriament, no em refereixo només a pares sense criteri educatiu fruit d'una interminable adolescència, sinó a pares, aparentment adults que dimiteixen davant les seves responsabilitats. Amb aquestes perspectives, molts d'aquests nens i adolescents creixen sense el desenvolupament d'una adequada capacitat de frustració. La disciplina no és la seva companya de viatge, les normes i fins i tot el respecte tampoc.

I van tiranitzant seu entorn, amb la necessitat que genera un deute pendent, el de la seva formació.

Dr. Jordi Sasot Llevadot
Psiquiatra Infanto Juvenil
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1456
5 de Març del 2015

 

Educar les emocions infantil

divendres, 20 de febrer de 2015 08:54

motivacion infantil psicologo barcelonaHem de començar a motivar des de la infància, no oblidem que en els seus orígens l'home era telepàtic i bastant més tard és quan fa aparició el llenguatge expressiu. Conèixer les pròpies emocions és detectar el que sentim i verbalitzar-ho a través del llenguatge de les paraules. Si no, aquestes emocions les reprimim i es formen el que anomenem reaccions psicosomàtiques. Aprendre a controlar les emocions tampoc és tan fàcil, hi ha adults que no acaben d'aprendre i repeteixen models de relació, conductes adquirides i dependències emocionals, tornant una i una altra vegada al bucle de la repetició.
Cada nen i adolescent pot aprendre actituds que l'ensenyin en forma d'estratègies a gestionar aquestes emocions en moments que l'envaeixin. L'automotivació ajuda a controlar l'impulsivitat quan el nostre fill vol aprendre a anar en bici, a nedar, a llegir o a sumar, o té por d'anar de colònies, sobretot quan veu que amb la pràctica i esforç ho ha aconseguit. L'empatia arriba quan és hora de pensar en els altres, alguns nens són més egocèntrics i és el moment llavors d'educar la sociabilitat.

Rosa Mª Ibañez
Psicòloga clínica
Publicat a la revista Tot Sant Cugat n.1454
20 de Febrer de 2015

   

Pàgina 5 de 20

<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el diumenge 12 novembre 2017, 21:45